Trwa budowa przedłużenia ulicy 1 Maja z nowymi rondami przy ulicach Mickiewicza i Krakowskiej wraz z łączącym całość obiektem mostowym nad torami kolejowymi.

To jedna z najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców inwestycja ostatnich dekad, która da alternatywne połączenie komunikacyjne odciążające Śródmieście z Aleją Najświętszej Maryi Panny oraz pozwoli zmniejszyć obciążenie al. Niepodległości.

- Wynegocjowane na etapie projektowania parametry i przebieg drogi pozwoliły na minimalną ingerencję w zabudowę i umożliwiły stworzenie połączenia o charakterze lokalnym - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.Ronda, droga i wiadukt skomunikują też niezagospodarowane dotąd tereny przyległe o dużym potencjale inwestycyjnym - dodaje.

W poniedziałek, 15 kwietnia plac budowy wizytował prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk wraz z przedstawicielami MZD i firmy wykonującej prace. Po przeprowadzeniu większości prac rozbiórkowych wykonawca przystąpił także do prac związanych z uporządkowaniem sieci podziemnych. Na budowie powoli wyłania się zarys przyszłego śladu drogi.

- Trwają prace przygotowawcze do robót zasadniczych na terenie kolejowym, przebudowujemy elementy sieci trakcyjnej. Została wprowadzona zmiana organizacji ruchu w obrębie ul. Krakowskiej, gdzie kontynuujemy realizację przekładek uzbrojenia terenu, tak by w  okresie wakacyjnym móc przystąpić do prac przy budowie przyszłego ronda. Podobnie latem przymierzymy się do prac zasadniczych od ronda Mickiewicza wymienia Marcin Sosiński, odpowiedzialny za przeprowadzenie prac przez firmę wykonawcę Primost Południe.

Prezydent Częstochowy podczas obecności na placu budowy zwrócił uwagę na korzyści komunikacyjne, które przyniesie ta inwestycja.

- Jeśli ktoś chciał się wybrać np. z okolic Ronda Mickiewicza do Galerii Jurajskiej, musiał jechać al. Wolności do Al. Najświętszej Maryi Panny i później wracać np. ulicami Ogrodową czy Piłsudskiego, przez co te ulice były obciążone. Dzięki tej inwestycji takiej konieczności już nie będzie, za to będziemy poruszać się szybciej i bardziej komfortowo również po Śródmieściu podkreślił Krzysztof Matyjaszczyk.

Joanna Holi –Sosnowska, dyrektor MZD, zwróciła natomiast uwagę na to, że budowa przedłużenia ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej będzie niejako spinać inne, duże zadania zrealizowane po obu stronach miasta w ostatnich latach. Jednocześnie droga będzie miała charakter lokalny. – To swoista alternatywa dla centrum miasta. Nowe połączenie pozwoli nam złączyć dwie części miasta, poczynając od DK-46, a kończąc na DK-91. Dzięki tej inwestycji połączymy te dwie, nowo wybudowane drogi krajowe i damy nowe możliwości komunikacyjne zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej oraz rowerzystów i pieszych – zapowiada.

Przedłużenie ul. 1 Maja będzie miało charakter drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy - z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Ponadto w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie uliczne. Całość kosztować będzie niespełna  95 mln zł, a roboty realizuje firma Primost Południe z Będzina. Niemal 60 mln zł zostało pozyskane z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu Częstochowy.

Finał prac zaplanowano na końcówkę 2025 roku.

fot. MZD w Częstochowie

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę