Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie podpisał w czwartek, 28 marca umowę z firmą Budimex na wykonanie projektu i budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego wraz z nowym przebiegiem DK-46, czyli tzw. "Bugajską bis".

- Po długim, ale owocnym procesie kończymy część wstępną realizacji budowy "Bugajskiej bis" - mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Inwestycja, która jest bardzo potrzebna nie tylko dla naszych mieszkanek i mieszkańców, ale również dla mieszkańców okolicznych gmin, doczekała się wcześniej dofinansowania, a teraz realizacji. Cieszymy się, bo dzięki temu poprawi się również sytuacja całej części strefy aktywności gospodarczej, która jest zlokalizowana obok. Znajduje się tam wiele firm, a ta inwestycja będzie sprzyjała także powstawaniu lepszych miejsc pracy.

Celem inwestycji jest rozwój stref przemysłowych poprzez udrożnienie DK-46 oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej. „Bugajska bis” ma zapewnić bezkolizyjny zjazd z alei Wojska Polskiego (dawnej DK-1) i bezkolizyjny przejazd nad torami nowym śladem DK-46 w kierunku Kielc i pobliskiego Olsztyna. Budowa nowego węzła drogowego alei Wojska Polskiego z ul. Bugajską i nowym przebiegiem DK-46 będzie domknięciem zasadniczego etapu modernizacji i przebudowy układu komunikacyjnego miasta.

- To bardzo duży projekt nie tylko dlatego, że dotyczy całego subregionu północnego. Skorzystają z niego wszystkie gminy znajdujące się wzdłuż DK46, ale też strefa ekonomiczna i nasi mieszkańcy - twierdzi Piotr Grzybowski, zastępca prezydenta Częstochowy. - Dzięki temu tiry nie będą musiały wjeżdżać do Częstochowy. Cała strefa będzie obsługiwana bezpośrednio z DK46. To duży projekt nie tylko z uwagi na to, jakiego obszaru dotyczy, ale również pod względem poziomu jego skomplikowania. To nie tylko bezkolizyjne skrzyżowanie łączące DK91 z DK46. To są obiekty inżynieryjne nad koleją, nad rzeką Wartą. To przebudowa oświetlenia, szlaki pieszo-rowerowe, przebudowa systemu drogowego, czyli obok przejścia kolejowego. Możemy realizować tę inwestycje dlatego, że kończymy już budowę przedłużenia ulicy Korfantego, czyli drogę łączącą Częstochowę i Olsztyn. A więc prace, które będą prowadzone w rejonie Bugajskiej, nie naruszą komunikacji między Częstochową a pozostałymi gminami - dodaje.

Przy podpisaniu umowy obecni byli Przemysław Koperski, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, a także Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

- Dla nas to wielka szansa, która pozwoli usprawnić produkcję i funkcjonowanie naszych inwestorów, ale też pozwoli rozpocząć kolejne projekty inwestycyjne - przekonuje Michałek. - Częstochowa jest wyjątkiem, bo ściągają tutaj do pracy ludzie zza granicy. Dla przykładu 79 rodzin z Wielkiej Brytanii przeprowadziło się za pracą do Częstochowy. Tutaj są bardzo dobre, zaawansowane technologicznie i wysokopłatne miejsca pracy. 

Zakres inwestycji obejmuje m.in. budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego z drogą krajową DK-46, przebudowę fragmentu alei Wojska Polskiego, budowę nowego odcinka DK-46 od granic miasta z gminą Olsztyn do projektowanego węzła drogowego z DK-91 z dostosowaniem do możliwości dobudowy drugiej jezdni DK-46 na odcinku pomiędzy DK-91 a przedłużeniem ul. Korfantego, budowę ulicy Smolnej, budowę mostu nad Wartą oraz wiaduktu nad linią kolejową, przebudowę istniejącego obiektu mostowego nad torem bocznicowym dawnej Huty Częstochowa, z dostosowaniem parametrów technicznych obiektu do parametrów projektowanej drogi, budowę dróg i skrzyżowań obsługujących teren położony wzdłuż projektowanego połączenia po zamknięciu istniejącego przejazdu drogowego przez linię kolejową relacji Częstochowa – Katowice, budowę ciągów pieszych, dróg rowerowych i zatok autobusowych, budowę dróg dla pieszych i rowerów do projektowanego przejścia podziemnego pod linią kolejową w miejscu obecnego przejazdu kolejowego w ul. Bugajskiej, budowę dróg rowerowych w ciągu DK-91 (DK-1) na przebudowywanym odcinku, budowę stanowiska do ważenia pojazdów z parkingiem i monitoringiem na wlocie do miasta, budowę drogowej stacji pomiarowej i meteo w ciągu DK-91 (DK-1), budowę oświetlenia ulicznego w ciągu DK-91 (DK-1), budowę nowego oświetlenia w nowym przebiegu DK-46.

Miasto otrzymało promesę dofinansowania inwestycji „Bugajska bis” w wysokości do 250 mln zł w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.

Wartość promesy ostatecznej, która jest wyliczana od kwoty zadania będzie niższa od wysokości promesy wstępnej, ponieważ koszt realizacji zadania po ogłoszeniu wyników przetargu wynosi blisko 241 mln zł, a minimalny poziom wkładu własnego samorządu w tym programie to 2 proc. wartości kontraktu (nie licząc kosztów nadzoru inwestorskiego, wykupów gruntów czy potencjalnych prac dodatkowych, które okazują się niezbędne w trakcie realizacji inwestycji).

W przypadku podpisania umowy z wykonawcą dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych ma być wypłacane w 2 transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji (dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów inwestycji).

Firma Budimex z Warszawy na realizację inwestycji będzie mieć maksymalnie 4 lata.

fot. Łukasz Kolewiński

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę