2 stycznia oddana do użytku została jedna z dwóch największych inwestycji drogowych we współczesnej historii Częstochowy, czyli odcinek DK-46 przebudowany w istniejącym śladzie ulic: Głównej i Przejazdowej wraz z obejściem ul. Św. Barbary do Pułaskiego.

- To największa inwestycja drogowa w tej części od kilku dekad, ważna dla modernizacji całego układu drogowego w naszym mieście - mówił podczas otwarcia drogi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - To jeden z elementów łączących sieć drogową miasta z obwodnicą autostradową i autostradą A1. Dzięki budowie nowego śladu drogi, czyli tzw. obejścia ulicy Św. Barbary ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony ze znacznej części otoczenia centrum miasta. Tranzyt będzie omijał dzielnicę Podjasnogórską i Śródmieście. Jest wygodniej także dla rowerzystów i pieszych. Przebudowa przyniosła również dodatkowe korzyści dla mieszkańców Kawodrzy i Gnaszyna, bo przy tej okazji powstanie m.in. kanalizacja deszczowa, która pomoże odwodnić kolejne ulice w tych dzielnicach. 

Przebudowa DK-46 objęła 7,5 km (w tym długość odcinka przebudowywanego to 5,7 km, a  odcinka nowej drogi – 1,8 km). Przebudowane bądź wybudowane zostały główne skrzyżowania, infrastruktura podziemna i naziemna (m.in. odwodnienie, oświetlenie, chodniki, ścieżki rowerowe na odcinku ok. 6 km, elementy Inteligentnego Systemu Transportu oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego). Nowy odcinek drogi połączył skrzyżowanie typu rondo, które powstało przy zbiegu ul. Jadwigi z ul. św. Barbary wzdłuż torów kolejowych z ul. Pułaskiego.

W ramach inwestycji wykonano również nasadzenia drzew, krzewów i bylin. Pierwszy etap dotyczył odcinka od granic Częstochowy do ronda przy ul. św. Barbary. Zakres prac objął nasadzenie 44 drzew (brzoza pożyteczna, drobnoowocowa), 5104 krzewów i 954 bylin, a także założenie z siewu trawników oraz łąk kwietnych.

Drugi etap dotyczył odcinka od ronda przy ul. św. Barbary do skrzyżowania z ul. Pułaskiego. Zakres prac objął nasadzenie 262 drzew (brzoza pożyteczna, klon czerwony, lipa srebrzysta, grusza drobnoowocowa), 16893 krzewów i 7200 bylin oraz założenie z siewu trawników.

- Pamiętam, gdy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie był składany wniosek w konkursie o dofinansowanie do tego zadania. Nasza inwestycja konkurowała wówczas z ponad 40 wnioskami z całego kraju i znalazła się w pierwszej dziesiątce na liście dofinansowania. Wtedy był to ogromny sukces i cieszę się, że teraz możemy tę inwestycję zakończyć i oddać do użytku - mówiła Joanna Holi-Sosnowska, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. - Mam nadzieję, że teraz będziemy mogli korzystać z bezpiecznej i wygodnej infrastruktury drogowej.

Inwestycja wraz z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej kosztowała ponad 98 mln zł (bez kosztów robót dodatkowych).

fot. Łukasz Kolewiński

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę