Miejski Zarząd Dróg poinformował, że po przejęciu obiektów i pomyślnym przeprowadzeniu procesów wywłaszczeniowych wykonawca budowy połączenia ul. 1 Maja do Krakowskiej przystąpił do prac przygotowawczych związanych z rozpoczęciem inwestycji.

- Ograniczone do niezbędnego minimum rozbiórki pozwolą na rozpoczęcie właściwych prac budowlanych jeszcze w tym roku - zapowiada Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZD w Częstochowie. 

Początek przygotowań nadzorował w terenie prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Towarzyszyła mu dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie, Joanna Holi – Sosnowska oraz inspektorzy nadzoru, którzy zdali raport ze sfinalizowania procedur przejęcia terenu i infrastruktury pod inwestycję.

Przypomnijmy, że budowa połączenia ul. 1 Maja do Krakowskiej u jej zbiegu z ul. ks. Wróblewskiego jest jedną z najbardziej strategicznych inwestycji drogowych, na które czekali mieszkańcy Częstochowy. Budowa zmieni i usprawni układ komunikacyjnych miasta.

- To strategiczne zadanie pozwoli na odciążenie m.in. Alei Najświętszej Maryi Panny oraz alej: Wolności i Niepodległości. Będzie też komfortowym połączeniem międzydzielnicowym - mówi prezydent Częstochowy. - Budowa przedłużenia ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej wraz z obiektem mostowym da nam alternatywną przeprawę przez tory kolejowe dzielące nasze miasto. Trzeba tę inwestycję uznać za jeden z najistotniejszych elementów modernizacji układu komunikacyjnego w mieście, którą staramy się konsekwentnie realizować w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie.
 
Jak podkreśla MZD, na etapie projektowania przyszła budowa, jej charakter i przebieg były szeroko konsultowane z mieszkańcami, dlatego finalnie udało się wypracować optymalny kształt inwestycji wraz z obiektem mostowym nad torami kolejowymi.

- Rozwiązania projektowe zminimalizowały ingerencję w istniejącą zabudowę, zarówno tę mieszkaniową, jak i w kompleks będący historyczną spuścizną cywilizacji przemysłowej naszego miasta - twierdzi Hasik. - Do przygotowania terenu pod budowę konieczne jest rozebranie 25 budynków o charakterze handlowo usługowym, magazynowym, mieszkalnym i gospodarczym. Obiekty zlokalizowane są w przyszłym śladzie drogi przy adresach: 1 maja, Krakowska, Stawowa, Mała oraz przy al. Wolności i Rondzie Mickiewicza. Właścicielom lokali i budynków wypłacane są należne odszkodowania, a lokatorom zapewniono mieszkania zamienne - zapewnia.

Połączenie ul. 1 Maja do Krakowskiej będzie miało charakter drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od Ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic: Krakowskiej i księdza Wróblewskiego. Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy - z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Ponadto w ramach prac zaplanowano przebudowę Ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne.

Realizacją prac zajmuje się wyłoniona w przetargu firma wykonawcza Primost Południe z Będzina. Zadanie kosztować będzie ponad 94,7 mln zł. Niemal 60 mln zł zostało pozyskane z programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu Częstochowy.

Zamówienie musi zostać zrealizowane w terminie: do 28 miesięcy kalendarzowych od dnia zawarcia umowy. Umowny termin zakończenia prac to październik 2025 roku.

fot. MZD w Częstochowie

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę