Polskie Koleje Państwowe badają oferty, które wpłynęły w przetargu na przebudowę dworca głównego w Częstochowie. Jest szansa, że prace budowlane ruszą jeszcze w tym roku.

W przetargu wpłynęły trzy oferty. Najkorzystniejszą z kwotą 139 mln 974 tys. zł złożyła firma BUDIMEX z Warszawy. Pozostałe oferty opiewają na ponad 154 mln zł.

Nowy dworzec Częstochowa Główna będzie zrealizowany w formie prostego i eleganckiego pasażu handlowego nad torami opartego od stron zachodniej i wschodniej na przeszklonych prostopadłościanach kryjących nowoczesne centrum obsługi pasażerów. Powstanie on z  przetworzonych, ekologicznych elementów.  Dworzec będzie wyposażony w panele słoneczne, pompy ciepła oraz systemy odzyskiwania wody deszczowej. Dzięki tym ekologicznym rozwiązaniom uda się  obniżyć koszty eksploatacji i utrzymania obiektu.

Inwestycja rozpocznie się od rozbiórki starego obiektu. - Chcielibyśmy rozwiać już na początku obawy mieszkańców Częstochowy, gdyż inwestycja będzie realizowana, tak żeby zapewnić nieprzerwaną obsługę pasażerów korzystających ze stacji - twierdzi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP.

Rozbiórka rozpocząć się najpierw od pawilonu po stronie wschodniej. - Obsługę pasażerów zapewni więc obecny dworzec. Natomiast po wybudowaniu nowego dworca od strony wschodniej, on przejmie obsługę podróżnych, a rozpocznie się rozbiórka dotychczasowego budynku dworca po stronie zachodniej. Oczywiście te założenia mogą się jeszcze zmienić po wyborze wykonawcy prac budowlanych, gdyż on zaprezentuje nam swój pomysł na realizację inwestycji. O ewentualnych zmianach w organizacji podróżnych będziemy informować na bieżąco - zapewnia Bartłomiej Sarna.

Jak przewiduje PKP, otwarcie nowego dworca głównego w Częstochowie nastąpi na przełomie 2025 i 2026 roku.

Przypomnijmy. Obecny gmach dworca oddano do użytku w 1996 roku. Była to wówczas najnowocześniejsza stacja kolejowa w Polsce. W międzyczasie dworzec był remontowany. Zakres prac objął m.in. dostosowanie budynku do obowiązujących przepisów pożarowych, przebudowę poczekalni w pasażu i dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się, wykonanie ścieżek komunikacyjnych dla niewidomych i niedowidzących, poprawę instalacji wentylacyjnej, remont pokoju do przewijania dzieci oraz zmianę organizacji ruchu wokół dworca. W 2016 roku wyremontowano  perony nr 1, 1a oraz 2 o łącznej długości prawie 2 km. Nowa nawierzchnia (ponad 7 tys. m² kostki) ułatwia dojście do pociągów. Odnowione wiaty chronią podróżnych od deszczu. Perony wyposażono w nagłośnienie, wyświetlacze odjazdów i przyjazdów oraz gabloty z rozkładami jazdy. Oznakowanie wizualne ułatwia orientację na stacji.

fot. PKP

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę