Częstochowa otrzyma kolejne dofinansowanie na przebudowę alei Wojska Polskiego. Tym razem miasto pozyskało 21,5 mln zł środków unijnych, które będą przeznaczone na prace odwodnieniowe związane z inwestycją.

To środki z puli na realizację „budowy odwodnienia dzielnicy Północ” – wcześniej z tego źródła – na podstawie umów z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - dofinansowane były budowy odwodnienia zlewni ul. św. Brata Alberta i ul. Traugutta.  

- Dzięki obecnej dotacji oraz uzyskanym wcześniej środkom na budowę 3 dwupoziomowych skrzyżowań z Komisji Europejskiej oraz 5 kładek dla pieszych z subwencji ogólnej budżetu państwa, mamy już ok. 65 mln zł dodatkowego wsparciamówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Wraz ze zdobytą na etapie przygotowań do inwestycji unijną dotacją w wysokości 160 mln zł, wartość zewnętrznego dofinansowania wzrasta obecnie do ok. 225 mln zł. To oczywiście korzystne dla napiętego budżetu miasta, bo pozwoli zwolnić część środków, które musieliśmy zaangażować w tę inwestycję. Pozostało niespełna pół roku do jej zakończenia, roboty muszą więc postępować teraz sprawnie na wszystkich odcinkach i w obrębie wszystkich branż.

A jak wygląda aktualny stan przebudowy DK91? Obecnie Kontynuowane są prace przy wzmocnieniu podłoża najazdów estakad przy ul. Legionów i alei Pokoju. Będzie też kończona budowa najazdów na estakadę przy ul. Krakowskiej (gdzie widoczny już jest zarys docelowego układu drogowego) oraz mostów nad rzeką Wartą. Wykonywane będą także roboty związane z budową chodników i dróg rowerowych.

W najbliższych tygodniach wykonawca przewiduje także dalsze prace związane z odwodnieniem oraz przygotowaniem kolejnych odcinków drogi do układania warstw bitumicznych. Rozpoczyna się montaż ustroju nośnego kładek dla pieszych przy ul. Mireckiego i Okrzei (elementy konstrukcji stalowej są montowane na ziemi, a za kilka-kilkanaście dni konstrukcja osadzana będzie na filarach). Przy pozostałych kładkach kończone będą prace związane z podporami ramp dla pieszych wraz z przyczółkami. Niestety montaż samych kładek nie będzie oznaczać od razu możliwości korzystania z nich, bo niezbędna jest finalizacja budowy pełnej infrastruktury ich otoczenia, aby mogły uzyskać zgodę na użytkowanie wydawaną przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego.   

Wykonawca rozpoczął także montaż elementów ekranów akustycznych - w słupach montowane są już podwaliny betonowe.

Nakładane są także kolejne warstwy bitumiczne. Do czasu przystąpienia do układania ostatniej warstwy (ścieralnej) nawierzchni zakończyć trzeba wszystkie prace związane z przebudową kolidujących urządzeń infrastruktury podziemnej oraz z odwodnieniem, budową nasypów i najazdów obiektów. Warstwa ścieralna będzie ostatnim etapem robót budowlanych przed pracami wykończeniowymi (zagospodarowanie zieleni, organizacja ruchu itp.).

O aktualnych pracach i planach na najbliższe tygodnie mówili przedstawiciele wykonawcy inwestycji - dyrektor oddziału NDI Południe Wojciech Pałczyński oraz dyrektor projektu NDI - Adam Owsiany. Obecny na miejscu był także zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie Marcin Wołek.

fot. Łukasz Kolewiński

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę