Miasto będzie starać się o unijne środki z programu FEnIKS na budowę linii tramwajowej na Parkitkę oraz przebudowę torowiska do Kucelina.

W październiku 2022 r. Komisja Europejska zatwierdziła program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Jednym z obszarów jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej, realizowane w ramach Priorytetu III - Transport Miejski. Dofinansowanie obejmie m.in. inwestycje w infrastrukturę i tabor szynowy publicznego transportu zbiorowego.

Według informacji z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wydzielona pula środków z programu FEnIKS dla Subregionu Północnego wynosi 225 mln zł, więc Częstochowa będzie miała możliwość skorzystania z dofinansowania jednego lub obu rozważanych zadań (w zależności od kosztów inwestycji). Miasto uzyskało wstępną akceptację wpisania planowanych zadań tramwajowych w ten program. Po ogłoszeniu procedur i otwarciu naboru będzie musiało do połowy przyszłego roku złożyć wniosek o dofinansowanie.

- Chcemy być przygotowani do aplikowania o te środkimówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. Te inwestycje wynikają obecnie z realnych potrzeb komunikacyjnych mieszkańców, bo w strefie aktywności gospodarczej i przemysłowej na Kucelinie pracuje obecnie tyle osób, ile pracowało w „dobrych czasach” na  Hucie Częstochowa. Z kolei na Parkitce ważna jest zarówno kwestia wygodnych dojazdów, zwłaszcza osób starszych, do szpitala specjalistycznego, jak i fakt intensywnej rozbudowy od kilku lat dzielnicy Częstochówka-Parkitka, gdzie szybko rosną m.in. osiedla budynków wielorodzinnych.  

Dlatego Częstochowa ogłosiła przetargi na uzupełnienie lub aktualizację programów funkcjonalno-użytkowych dla nowej linii tramwajowej na Parkitkę oraz przebudowę torowiska tramwajowego do Kucelina.

Przedmiotem zamówienia w pierwszym przypadku jest aktualizacja Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla inwestycji „Rozbudowa ulicy Dekabrystów, Okulickiego, Nowobialskiej wraz z budową nowej linii tramwajowej do dzielnicy Parkitka”, która ma być przygotowana pod kątem uzyskania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).

W ramach zlecenia wykonane będą prognozy ruchu dla potrzeb uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji. Wykonawca będzie miał także za zadanie aktualizację całego planu sytuacyjnego PFU (z 2019 r.), wraz z uwzględnieniem projektowanego przedłużenia ul. Obrońców Westerplatte od skrzyżowania z ul. Szajnowicza Iwanowa do szpitala na Parkitce i ul. Wrocławskiej.

Przypomnijmy, że planowana inwestycja obejmuje budowę nowej linii o długości blisko 3 km (wraz z kompletną infrastrukturą tramwajową) od węzła rozjazdowego, który ma powstać na skrzyżowaniu alei Armii Krajowej z ul. Dekabrystów, poprzez ulice Dekabrystów, Okulickiego i Nowobialską - do pętli tramwajowej zlokalizowanej przy ul. Obrońców Westerplatte w dzielnicy Parkitka.

W zakresie opracowania dotyczącego przebudowy torowiska tramwajowego do Kucelina jest m.in. demontaż istniejącego oraz wykonanie nowego torowiska wzdłuż alei Pokoju na odcinku od ul. Gilowej do pętli Kucelin (długości ponad 1,3 km), montaż nowej sieci trakcyjnej na tym odcinku, zaprojektowanie monitoringu, przebudowy przystanków tramwajowych, projekt oświetlenia pętli Kucelin oraz stanowiska do ładowania autobusów na pętli. Program ma uwzględnić także projekt przebudowy wiaduktów nad torem surówkowym w alei Pokoju. Odcinek do Kucelina nie „zmieścił się” w zakresie kompleksowej modernizacji starszej części linii tramwajowej, dofinansowanej z UE i zakończonej w 2021 r.

W przypadkach obu zadań opracowania, zawierające także zaktualizowane szacunkowe koszty realizacji inwestycji – powinny być gotowe 6 miesięcy od podpisania umowy.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę