Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie podpisał we wtorek, 13 czerwca umowę z firmą Primost Południe na budowę połączenia ulic 1 Maja i Krakowskiej. Ta kolejna potężna i zarazem strategiczna dla miasta inwestycja drogowa ma pozwolić na odciążenie ścisłego centrum miasta (w tym alei NMP oraz alei Wolności) oraz wygodniejsze skomunikowanie dzielnic, między którymi odbywa się intensywny ruch.

O realizację tej inwestycji Częstochowa zabiegała od wielu lat. W końcu udało się pozyskać blisko 60 mln zł dofinansowania do jej realizacji z Rządowego Funduszu Polski Ład. Pozostała część ma stanowić wkład własny. Przetarg z kwotą 94 mln 721 tys. zł wygrała firma Primost Południe z Będzina.

- Bardzo się cieszę, że ta kolejna bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia rozwoju układu komunikacyjnego naszego miasta zaczyna być faktem - mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Z jednej strony umożliwi połączenie dwóch części miasta przedzielonych linią kolejową, z drugiej strony połączy realizowaną aleję Wojska Polskiego z DK-46 wraz z obejściem ulicy św. Barbary. Dzięki temu powstanie bardzo dogodne połączenie komunikacyjne. Kierowcy z jednej części Śródmieścia bez przejeżdżania przez aleję Wolności, aleję NMP będą mogli przedostać się w okolice Galerii Jurajskiej i DK-91. Dlatego cieszymy się, że te wszystkie starania związane z projektowaniem, pozyskaniem dofinansowania i wyłonieniem wykonawcy udało się szczęśliwie zakończyć. Liczymy, że ta inwestycja wpłynie na mniejsze natężenie ruchu w ścisłym Śródmieściu. Oprócz tego zyskamy kolejne dogodne połączenie między ulicą 1 Maja, a ulicami Ogrodową i Krakowską. To inwestycja, która zmieni na lepsze układ komunikacyjny naszego miasta.

Istotną informacją dla mieszkanek i mieszkańców jest fakt, że zasadnicza realizacja tego zadania przewidziana jest po zakończeniu przebudowy DK-91 i DK-46, a budowa połączenia Krakowskiej i 1 Maja nie będzie powodowała istotnych utrudnień w miejskim ruchu.

- W tym wypadku będziemy budować w nowym miejscu, nowy obiekt mostowy, nowy odcinek drogi po terenach Elanexu, aby włączyć się w ul. Krakowską. Ograniczenia będą znikome w porównaniu z zakresem inwestycji - dodaje prezydent Częstochowy.

Przedsięwzięcie będzie polegało na budowie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od Ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Istotnym elementem inwestycji będzie budowa wiaduktu o długości 130 metrów.  Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Jej przebieg ma umożliwić zagospodarowanie terenu w dowolny sposób, np. w formie loftów, parku przemysłowego czy rekreacji. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). W związku z tym konieczne będzie wyburzenie dwóch budynków, w tym jednego mieszkalnego. Ponadto w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza oraz budowę nowego ronda w miejscu skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne.

- W świetle planów, które mamy w zakresie tworzenia programów zrównoważonej mobilności dla miasta i całego subregionu, to połączenie stworzy nowe możliwości komunikacyjne i odciąży nam z ruchu Śródmieście - tłumaczy Joanna Holi - Sosnowska, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.Połączenie ulicy 1 Maja z Krakowską pozwoli nam też sprawnie wyprowadzić tranzyt z miasta. W znakomity sposób zostaną również skomunikowane zapomniane obszary miasta. Dzięki temu kolejny kwartał Częstochowy będzie mógł się rozwijać i stworzą się nowe możliwości inwestycyjne - dodaje.

Zasadnicze prace budowlane powinny ruszyć na początku 2024 roku. Wykonawca ma 26 miesięcy od podpisania umowy na realizację tej inwestycji. - To największa na dziś inwestycja, którą realizować będzie nasza spółka. Mamy jednak na tyle duże doświadczenie, że zrealizujemy tę inwestycję w zakładanym terminie - zapowiada Michał Targoś, prokurent Primost Południe.W pierwszych miesiącach zajmiemy się przygotowaniem do inwestycji, kontraktowaniem podwykonawców, żeby skumulować okres, w którym będziemy wykonywać realizację. Wiem, że w tej chwili realizowane są kwestie formalne związane z przejęciem działek. Po ich zakończeniu zajmiemy się rozbiórkami, a następnie przebudową wszystkich sieci oprócz ciepłowniczych.

fot. UM Częstochowy/MZD w Częstochowie

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę