Częstochowa ma otrzymać 250 mln zł dofinansowania z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych na budowę nowego połączenia ul. Bugajskiej z DK-1, czyli bezkolizyjnego zjazdu na Olsztyn.

- To ważna decyzja, na którą czekaliśmy od dawnamówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. - Budowa nowego węzła drogowego alei Wojska Polskiego z ul. Bugajską i nowym przebiegiem DK-46 byłaby domknięciem zasadniczego etapu modernizacji i przebudowy układu komunikacyjnego miasta. To inwestycja kluczowa dla wielu firm i ważna dla mieszkanek i mieszkańców Częstochowy i okolic, korzystających z wyjazdu na Olsztyn.

O dofinansowanie do realizacji tej inwestycji od lat zabiegali oprócz prezydenta Częstochowy, starosta Powiatu Częstochowskiego, burmistrz Koniecpola, Olsztyna oraz Janowa, Przyrowa i Lelowa. W tym celu przygotowana została dokumentacja umożliwiająca rozpoczęcie procesu projektowego i budowlanego tej inwestycji.

We wspólnym liście wystosowanym w 2020 roku do ministra infrastruktury  samorządowcy przypominali, co skłoniło Częstochowę i okoliczne samorządy do podjęcia działań w celu doprowadzenia do realizacji istotnego, nie tylko dla subregionu, przedsięwzięcia. Przywołali plany PKP, przedstawili uwarunkowania terenowe, wyniki badań natężenia ruchu i sytuacje blokowania ruchu na DK-1, będącej elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), z powodu braku węzła ul. Bugajskiej.  

W ich ocenie jedynym racjonalnym rozwiązaniem problemu jest wybudowanie drogi krajowej DK-46 na odcinku od granicy Częstochowy z pobliskim Olsztynem do drogi krajowej nr 1 po nowym śladzie. Miałaby być to droga o długości około 2,1 km, wymagająca realizacji dwóch obiektów inżynieryjnych nad rzeką Wartą i linią kolejową relacji Częstochowa - Zawiercie, budowy węzła drogowego DK-1 z DK-46 oraz ewentualnej przebudowy istniejącego obiektu nad bocznicą kolejową dawnej Huty Częstochowa S.A.

Inwestycja obok przebudowy DK-1 oraz planowanej budowy przedłużenia ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej ma stanowić jeden z elementów kompleksowej przebudowy drogi krajowej DK-46 w granicach Częstochowy. Jej celem jest udrożnienie DK-46 i możliwie najszybsze wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej (w tym roku rozpoczyna się „unijna” rozbudowa DK-46 przy wyjeździe na Opole). Ma to istotne znaczenie dla poprawienia przejezdności całej sieci drogowej północnej części województwa śląskiego i połączenia jej z województwami sąsiednimi.

Udrożnienie skrzyżowania ma również znaczenie dla dostępności terenów inwestycyjnych położonych na obszarze dawnej Huty Częstochowa, gdzie powstają nowoczesne zakłady, tworząc nowe miejsca pracy i zapewniając rozwój gospodarczy regionu. Blokujący się zjazd na DK-46 nie zachęca inwestorów do przenoszenia się na tereny pohutnicze, a zakłady, które już powstały, korzystają głównie z dojazdów od strony ulicy Legionów lub alei Pokoju, zwiększając ruch ciężarowy na ulicach miasta.

Częstochowa czeka teraz na oficjalne potwierdzenie przyznania 250 mln zł dofinansowania.  Szacowana na etapie przygotowania wniosku wartość inwestycji to 269 mln zł. Termin jej zakończenia to koniec 2026 roku.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę