W Częstochowie wdrażane jest innowacyjne rozwiązanie przy okazji generalnego remontu linii tramwajowej. Na odcinku śródmiejskim budowane jest torowisko ze specjalnych płyt z betonu katalitycznego, który będzie spełniał rolę filtra powietrza.

- Częstochowa zwraca uwagę na ekologię oraz na to, żeby w mieście żyło się jak najlepiej i jak najbezpieczniej. Dlatego w ramach przebudowy linii tramwajowej dokonaliśmy kilku zmian na lepsze. Zwiększamy powierzchnię torowiska, która będzie korzystna dla przyrody - mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. - Odcinek, który pierwotnie miał być zielonym torowiskiem, zostanie wybudowany z betonu katalitycznego, który przy pomocy słońca przejmie i zneutralizuje część zanieczyszczeń powietrza.

Torowisko z prefabrykowanych płyt wykonanych w technologii TX Active będzie wykonane na odcinku pomiędzy Al. NMP a dworcem PKS. Dzięki temu powstanie fotokatalityczna powierzchnia, która gwarantuje poprawę jakości powietrza w centrum miasta.  W Śródmieściu oprócz antysmogowego torowiska zostanie zainstalowane zielone torowisko o nawierzchni trawiastej na odcinku 350 metrów od skrzyżowania ul. Jasnogórskiej z Al. NMP.

- Nawierzchnia torowiska w Śródmieściu jest wykonywana w technologii płyt antysmogowych. Są one wykonane z betonu katalitycznego, który wspomaga oczyszczanie powietrza. Będą one pracować dla mieszkańców Częstochowy przez 365 dni w roku - twierdzi Barbara Sobczyk, zastępca dyrektora kontraktu NDI. To odcinek ok. 1000 metrów pojedynczego toru, a więc 500 metrów torowiska. Dzięki temu zwiększamy zielone płuca Częstochowy. Dzięki temu mieszkańcy zyskają poza aspektem ekologicznym dodatkowy pas ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych - karetki pogotowia, straży pożarnej - dodaje.

To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane przy budowie torowiska w Polsce. Wcześniej w innych miastach technologię tę wykorzystywano przy budowie elewacji czy chodników.

- Do dziś nikomu nie udało się wyprodukować płyty prefabrykowanej torowo-nawierzchniowej. To o tyle istotne, że element ten musi spełniać wiele kryteriów, które umożliwiają przenoszenie odpowiednich obciążeń ruchu drogowego i tramwajowego - mówi Andrzej Bywalec, przedstawiciel firmy Conrail, producenta innowacyjnych płyt torowych. -Podstawowym składnikiem płyty prefabrykowanej jest cement ekologiczny, której głównym producentem jest firma Górażdże. Jego elementem jest tlenek tytanu. To on wychwytuje najgorsze w smogu tlenki azotu. Następnie pod wpływem światła dziennego dochodzi do reakcji i tlenek azotu zostaje zamieniony w jony azotanu Pod wpływem reakcji z wodorotlenkami wapnia, które znajdują się na powierzchni płyty prefabrykowanej, następuje zamiana w bezpieczne sole. Potem deszcz sprawia, że spływają one do kanalizacji. Tym samym tlenek tytanu neutralizuje dużą część największego niszczyciela w smogu ulicznym, jakim jest tlenek azotu, który powoduje różnego rodzaju schorzenia górnych dróg oddechowych - tłumaczy.

Według zapewnień firmy NDI do września przebudowywana linia tramwajowa ma być w całości przejezdna. - Wszystkie prace zmierzają ku końcowi i we wrześniu wszyscy mieszkańcy wreszcie będą mogli skorzystać z nowej linii tramwajowej - przekonuje Barbara Sobczyk.

Zadanie realizowane jest w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”. Modernizacja linii to jeden z dwóch dużych inwestycji w tramwajową infrastrukturę w Częstochowie. Drugą częścią jest 10 nowoczesnych składów tramwajowych za 90 mln zł, dedykowanych właśnie przebudowanej linii.

Na realizację obu zadań Częstochowa pozyskała 144 mln zł dofinansowania z UE. Łącznie modernizacja torowiska i zakup dziesięciu tramwajów Twist drugiej generacji to koszt 204 mln zł. Sama przebudowa linii tramwajowej pochłonie 115 mln zł.

fot. MZD w Częstochowie

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę