Test pierwszego autobusu elektrycznego w taborze  częstochowskiego MPK wypadają pozytywnie. Piętnaście identycznych egzemplarzy na zasadzie siedmioletniego wynajmu dołączy w tym roku do floty miejskiego przewoźnika. Producent pojazdów, firma Autosan, deklaruje pierwsze dostawy wiosną.

Egzemplarz testowany elektrycznego Sancity 12LFE przejechał już ulicami Częstochowy z pasażerami ok. 15-20 tys. km. - Jeżdżąc na linii, spotykałem się często z pytaniami, co to za autobus. Pasażerowie zwracali uwagę na to, że pojazd jest bardzo cichy - mówi Marek Nadzieja, kierowca częstochowskiego MPK. - Jazda tym autobusem - przynajmniej dla mnie - to sama przyjemność. To autobus wygodny, cichy, dynamiczny. Pojazd ma deklarowany testowy zasięg 180 km, ale w rękach kierowców MPK przejeżdża nawet 330 km. To świadczy o ich bardzo dużych umiejętnościach.

Testy służą przede wszystkim przekazywania uwag do producenta, które mają pozwolić na optymalnie dostosowanie nowo powstających autobusów do potrzeb częstochowian i kierowców miejskiego przewoźnika. - Uwagi, które mieliśmy do tego pojazdu, dzięki dobrej współpracy z Autosanem, udało się na bieżąco wdrażać, co sprawiło, że pojazdy, które dotrą do nas w przyszłości, będą pozbawione tych wad - zapewnia Kamil Świtała, elektronik częstochowskiego MPK. - Możemy pochwalić się tym, że mieliśmy duży udział w usprawnieniu ogrzewania w tym pojeździe. Zima to trudny czas dla autobusów elektrycznych. Silnik elektryczny nie generuje bowiem wystarczającej ilości ciepła, aby efektywnie ogrzać przestrzeń pasażerską. Wspólnie z Autosanem udało nam się rozwiązać ten problem. Jeśli znajdziemy jeszcze jakąś usterkę, wtedy będziemy reagować.

Egzemplarz testowy pozostanie na częstochowskich trasach do momentu rozpoczęcia dostaw 15 sztuk bliźniaczego modelu, które w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie, miejski przewoźnik zamówił na mocy umowy podpisanej w 2020 roku. Za wyprodukowanie pojazdów wraz z infrastrukturą do ładowania i długoterminowy najem całości na 7 lat Autosan otrzyma około 48 mln zł brutto.

Przy tej okazji warto przypomnieć, że Częstochowa kupi również cztery autobusy elektryczne i dwie mobilne stacje ładowania, na które zdobyła 7,5 mln zł unijnego dofinansowania.

Projekt będzie realizowany w latach 2021-2022 r. Zakłada zakup 4 autobusów o napędzie elektrycznym oraz 2 dedykowanych, mobilnych stacji ładowania. Nowe pojazdy będą wyposażone zgodnie z wymaganiami dotyczącymi zapewnienia pasażerom stosownego komfortu jazdy, a także dostosowane do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Ogólna zakładana wartość projektu wynosi ponad 11 mln złotych, z czego wydatki kwalifikowane to 9 mln złotych.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę