Na polecenie prezydenta Częstochowa Krzysztofa Matyjaszczyka każda miejska inwestycja drogowa, nie tylko o charakterze strategicznym, ma być realizowana przy jak najmniejszej ingerencji w strukturę zieleni miejskiej. Tak będzie również w przypadku przebudowy DK-1, która wkrótce się rozpocznie.

Są sytuacje, gdy z uwagi na rozwój infrastruktury,  ingerencja w zieleń jest konieczna. Wtedy reorganizacja ma być zaplanowana optymalnie dla zasobu miejskich terenów zielonych - podkreśla Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK w Częstochowie. - Działania obejmujące przesadzenie, bądź usunięcie drzew i rekompensujące je nasadzenia, są dopuszczalne tylko wtedy, gdy zieleń rosnąca w miejscach często niezmieniających się od lat, uniemożliwia prace mające na celu poprawę stanu infrastruktury, bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po mieście, a co za tym idzie życia w mieście - dodaje.

Dzięki konsultacjom z projektantami i wykonawcami służącym wypracowaniu optymalnych dla drzewostanu rozwiązań, z inicjatywy Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz miejskich jednostek zajmujących się ochroną środowiska, wprowadzone zostały liczne korekty minimalizujące ingerencję w strukturę zieleni. - Trzeba pamiętać, że każdorazowo muszą być brane pod uwagę jednocześnie kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ekologii przy zachowaniu funkcjonalności rozwiązań. Niemniej działania te przyniosły pozytywne dla przyrody skutki - twierdzi Hasik.

Wkrótce w terenie rozpoczną się pracę związane z przebudową DK-1 – alei Wojska Polskiego. Prace obejmą częstochowską część DK-1 na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km), a także przebudowę głównych skrzyżowań. Na przecięciu DK-1 z ulicami Krakowską - Rejtana oraz z ul. Legionów powstaną bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowania. Całkowicie przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Wzdłuż DK-1 powstaną ścieżki rowerowe, wybudowane lub przebudowane zostaną także kładki dla pieszych i chodniki. Jest to największa od dekad inwestycja drogowa realizowana w mieście.

- Ostateczny projekt zieleni związany z przebudową DK-1 jest finalizowany, a wszystkie konieczne usunięcia poprzedzi proces wydania – przez organy zewnętrzne - stosownych decyzji administracyjnych - informuje Hasik.Absolutnie niezbędne wycinki będą też zrekompensowane nasadzeniami zastępczymi. Przygotowanie terenu pod właściwe prace poprzedzi rozpoczynające się właśnie oczyszczenie terenu inwestycji z nieuregulowanych zarośli, krzewów oraz samosiejek nieobjętych przewidzianą prawem procedurą wydawania decyzji administracyjnych.  Aby uniknąć ingerencji w drzewostan placu Katyńskiego, zmieniono także pierwotny przebieg prac na odcinku od alei Jana Pawła II do ul. Legionów - dodaje.

Przypomnijmy, że dzięki staraniom Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego udało się uniknąć wycinki drzew na odcinku al. Wolności w związku z przebudową starej linii tramwajowej. Problemem okazały się nowe przepisy, które wymagały szerszego rozstawu torów. Ostatecznie uzyskano ministerialną zgodę na zmianę tych parametrów. Symbolicznym przykładem starań o zachowanie każdego drzewa jest przebudowa torowiska w sąsiedztwie pętli na Północy, które mimo częściowego ograniczenia dostępności do wytyczonych przejść dla pieszych, zostały uratowane z jednoczesnym zabezpieczeniem ich pni.

Jak dodaje rzecznik MZDiT i MPK, nie ucierpi też kilkanaście dębów rosnących w obrębie rozpoczynającej się w budowy połączenia drogowego ul. Warszawskiej z ul. Jaskrowską. - Zostaną one przesadzone w toku realizacji inwestycji, w optymalnym dla egzystencji drzew terminie - zapewnia Hasik.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę