Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie nie będzie musiało zwracać wielomilionowej dotacji na zakup autobusów hybrydowych. To efekt zawartej ugody z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Częstochowskie MPK zdobyło 66 mln złotych na 40 autobusów (25 krótkich i 15 przegubowych) w ramach realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu "zielonych" inwestycji „Gazela”. Warunkiem było jednak osiągnięcie efektu ekologicznego. Niestety w 2017 roku z powodu awarii autobusy gazowo-elektryczne zostały wycofane z eksploatacji. To oznaczało, że efekt ekologiczny nie zostanie osiągnięty w pierwotnym terminie.  Dopiero w tym roku na częstochowskie ulice wyjechał pierwszy zmodyfikowany przez firmę Autosan autobus hybrydowy.

- Przebudowa kolejnych egzemplarzy będzie zależna od tego kiedy i czy  podpiszemy ugodę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - tłumaczył Mariusz Sikora, prezes MPK w Częstochowie.

Miejski przewoźnik poinformował właśnie, że Sąd Okręgowy w Warszawie zatwierdził ugodę między stronami. Została ona uzgodniona w wyniku mediacji prowadzonej przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym kończy ona spór o niezrealizowanie przez częstochowskie MPK w zaplanowanej formie przedsięwzięcia dotyczącego zakupu autobusów hybrydowych.

Zarząd MPK wyjaśnia, że ugoda zobowiązuje spółkę do uzyskania określonego w pierwotnej umowie efektu ekologicznego w terminie możliwym do realizacji z punktu widzenia możliwości rozwoju transportu publicznego w Częstochowie. Dzięki wykonaniu założeń zawartych w ugodzie MPK nie będzie musiało zwracać dotacji na zakup autobusów hybrydowych.

Osiągnięcie efektu ekologicznego przez miejskiego przewoźnika będzie możliwe na dwa sposoby. Pierwszy z nich wiąże się z powrotem na ulice kolejnych hybryd po modyfikacji, drugi dotyczy wynajmu na okres 7 lat 15 egzemplarzy dwunastometrowych autobusów elektrycznych wraz infrastrukturą do ładowania. Przetarg na dostawę tych pojazdów został właśnie rozstrzygnięty. Ofertę złożyła tylko firma Autosan z Sanoka (ta sama, która modyfikuje częstochowskie hybrydy). Za wynajem autobusów elektrycznych MPK zapłaci 48 mln 761 tys. zł z rozbiciem na 7 lat.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę