13 maja na częstochowskie tory wyjechał pierwszy z dziesięciu nowoczesnych tramwajów Twist 2.0. Wkrótce będą pojawiać się kolejne.

Pierwszy skład dotarł z bydgoskiej firmy Pesa do zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w drugiej połowie marca. Zanim jednak został dopuszczony do ruchu w ramach testów przejechał 800 km po częstochowskich torach. W środę, 13 maja prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk w towarzystwie m.in. prezesa MPK Mariusza Sikory, p.o. dyrektora MZDiT Piotra Grzybowskiego oraz radnego SLD Sebastiana Trzeszkowskiego zainaugurował regularne kursy pierwszego Twista 2.0.

- W ramach programu "Lepsza Komunikacja w Częstochowie" modernizujemy zarówno linię tramwajową jak kupujemy nowe tramwaje - mówi Krzysztof Matyjaszczyk. - Od środy pasażerowie będą mogli zapoznać się ze wszystkimi szczegółami technicznymi, które w tych nowych pojazdach zostały zastosowane. Trzymam kciuki za zapowiedzi bydgoskiej Pesy, z których wynika, że w maju dotrze do nas drugi skład, a potem każdego następnego miesiąca dojeżdżać będą do nas dwa kolejne tramwaje. Wszystko po to, aby coraz więcej naszych mieszkanek i mieszkańców wybierało autobusy i tramwaje jako środek komunikacji. Liczymy, że będzie również lepiej i wygodniej kierowcom, którzy na co dzień jeżdżą tymi pojazdami.

W Częstochowie trwa wielka przebudowa starej linii tramwajowej, dlatego Twist 2.0 kursuje linią nr 3. Kolejne nowe składy będą jeździć na linii nr 2 do nowej pętli tramwajowej przy al. Pokoju. - Mam nadzieję, że do końca roku zdążymy uruchomić linię tramwajową na całej długości - mówi prezes MPK Mariusz Sikora.

Tramwaje Twist 2.0 to jedne z najnowocześniejszych tego typu pojazdów w Europie z szeroką paletą udogodnień jezdnych, jak i pełną klimatyzacją, monitoringiem, cyfrową informacją dla pasażerów, biletomatami itp.

- To kolejny tramwaj niskopodłogowy podobny do tych, które już jeżdżą po naszych torach. Oprócz udogodnień zastosowanych w tamtych pojazdach, jest wyposażony w biletomat, gniazda ładowania telefonów i kasowniki, które mają możliwość doładować biletów oraz płatności kartą bankomatową - dodaje Robert Madej, zastępca prezesa MPK.

Nowe tramwaje dla Częstochowy, których produkcja i dostawa wyniesie ok. 90 mln zł, to jeden z dwóch elementów największego w historii MPK tego typu projektu. Druga część to budowa nowej linii w starym śladzie między Rakowem a Północą (koszt ok. 114 mln zł). Na obie inwestycje miasto pozyskało 144 mln zł unijnego dofinansowania.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę