Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała pozytywną opinię dotyczącą uwarunkowań środowiskowych dla budowy połączenia komunikacyjnego ulicy 1 Maja z ul. Krakowską. Dzięki temu możliwe będą dalsze przygotowania do realizacji tej strategicznej dla miasta inwestycji.

"(...)Z analizy zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że przedsięwzięcie realizowane będzie poza wielkopowierzchniowymi formami ochrony przyrody podlegającymi ochronie (…). Ze względu na znaczną odległość od najbliższych obszarów chronionych Natura2000, nie przewiduje się wpływu inwestycji na cele i przedmioty ochrony, dla których obszary zostały powołane oraz na ich integralność (…) - czytamy w dokumencie RDOŚ.

Miejski Zarząd Dróg i Transportu przygotował kilka koncepcji  połączenia drogowego ul. 1 Maja i ul. Krakowskiej. Ostatni wariant wybrany przez MZDiT zakłada zachowanie wszystkich budynków kompleksu Elanex.

"(...)Z przeprowadzonych przez Inwestora analiz wynika, że wariantem najkorzystniejszym dla środowiska jest wariant 3. Jest on jednocześnie wariantem wybranym do realizacji przez Inwestora. Na taki rezultat miał wpływ przede wszystkim zakres wyburzeń dotyczących obiektów zabytkowych. (…) Wariant 3 to wariant powstały przez modyfikację wcześniejszego wariantu 1 w obrębie włączeń projektowanej drogi do istniejącego układu drogowego oraz przebiegu w obrębie dawnego kompleksu Elanex - wariant omija zabudowania kompleksu. (…) Wiąże się również z najmniejszą powierzchnią zajętości. (…) Przewiduje się mniejszy zakres wyburzeń budynków mieszkalnych. W związku z tym w decyzji określono środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia, realizowanego w wariancie oznaczonym jako 3 - czytamy.

Dokument wskazuje również szereg zaleceń dla potencjalnej realizacji zadania, które pozwolą ograniczyć przyszłe oddziaływanie inwestycji na otoczenie.

Przedsięwzięcie, jeśli dojdzie do jego realizacji, będzie polegało na budowie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od Ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego.

Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. - W ramach tej koncepcji teren Elaneksu uzyska możliwości dostępu komunikacyjnego od strony północnej drogą zbiorczą - wyjaśniał podczas prezentacji ostatniej koncepcji Piotr Kurkowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu - Od strony wschodniej będziemy mieć rondo w miejscu skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. ks. Wróblewskiego. W tym miejscu wyprowadziliśmy wlot, który jest tak wyprofilowany, aby nie naruszyć budynków objętych ochroną konserwatorską. Od strony zachodniej, czyli torowiska będzie łącznica nowego przebiegu drogi z ul. Ogrodową i wyprowadzony sięgacz pozwalający na skomunikowanie terenu Elaneksu.

Jak zapewniał MZDiT, droga nie będzie miała charakteru tranzytowego, a jej przebieg umożliwi zagospodarowanie terenu w dowolny sposób, np. w formie loftów, parku przemysłowego czy rekreacji.

Koncepcja zakłada również wyburzenie dwóch budynków, w tym jednego mieszkalnego - Jest to konieczne m.in. ze względów konstrukcyjnych wiaduktu. Ciężko byłoby wybudować obiekt mostowy w łuku, gdy PKP nie wyraża zgody na lokowanie nieograniczonej ilości podpór. Poza tym wiadukt przechodzi w miejscu, gdzie torów jest jak najmniej, co wpływa również na jego cenę - przekonywał Kurkowski. - Jeśli zachowalibyśmy oba budynki, lokatorzy mieliby wiadukt drogowy na wysokości okien. Może więc lepiej rozebrać te obiekty i wypłacić ludziom pieniądze, żeby mogli znaleźć ciekawą i atrakcyjną lokalizację w Częstochowie.

Realizacja inwestycji w ciągu kilku najbliższych lat będzie możliwa tylko i wyłącznie w przypadku, jeśli uda się pozyskać dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych. O takiej potrzebie mówił m.in. na ostatnim spotkaniu z parlamentarzystami naszego okręgu prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę