W marcu w Częstochowie ma pojawić się pierwszy z dziesięciu nowoczesnych składów tramwajów Twist 2.0. Jego produkcja dobiega końca, kolejne egzemplarze dotrą na zajezdnię MPK w ciągu następnych miesięcy tego roku.
Przedstawiciele Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wizytowali na początku lutego linię produkcyjną dziesięciu Twistów drugiej generacji. - Po kilku miesiącach zwłoki, wynikających z perturbacji z innymi zamówieniami, z którymi musiał uporać się wykonawca, proces produkcyjny przebiega bez problemów, a roboty przyspieszają - twierdzi Maciej Hasik, rzecznik prasowy MPK w Częstochowie. - Według deklaracji firmy PESA pierwszy tramwaj typu Twist 2.0 wyjedzie na testy w Częstochowie do końca marca. Komplet zamówienia w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” zaś ma dotrzeć na zajezdnię MPK w przeciągu kilku kolejnych miesięcy 2020 roku - dodaje.
Twist drugiej generacji będą jednymi z najnowocześniejszych w Europie z wieloma udogodnieniami jezdnymi, jak i pełną klimatyzacją, monitoringiem, cyfrową informacją dla pasażerów, biletomatami itp.
- Produkowane dla Częstochowy Twisty to kolejna generacja tych tramwajów, wprowadzone zmiany zapewnią pasażerom komfortową i bezpieczną podróż, a motorniczym jeszcze lepsze warunki pracy w ergonomicznej, funkcjonalnej przeprojektowanej kabinie. Mieszkańcy Częstochowy będą mogli zobaczyć nowy tramwaj w marcu, bo wtedy rozpoczną się jazdy testowe – zapewnia Marcin Grzyb, dyrektor Sprzedaży Rynku Tramwajowego Pesa Bydgoszcz SA.
Nowe tramwaje dla Częstochowy, których produkcja i dostawa wyniesie ok. 90 mln zł, to jeden z dwóch elementów największego w historii MPK tego typu projektu. Druga część to budowa nowej linii w starym śladzie między Rakowem a Północą (koszt ok. 114 mln zł).
- Tegoroczna dostawa 10 nowych składów tramwajowych w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie" pozwoli nam na największą od dekad modernizację taboru tramwajowego. W połączeniu z siedmioma Twistami, które jeżdżą już od kilku lat po naszym mieście, nowoczesne tramwaje będą stanowiły zdecydowaną większość składów obsługujących linie tramwajowe w Częstochowie. Wierzymy, że pod względem technicznym i funkcjonalnym będą to pojazdy światowej klasy. Dzięki nim oraz przebudowie linii tramwajowej powinniśmy już niedługo poruszać się tramwajem po Częstochowie zdecydowanie bardziej komfortowo, szybciej i bezpieczniej – zapowiada prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.
Na obie inwestycje miasto pozyskało 144 mln zł unijnego dofinansowania.