W szybkim tempie przebiegają prace na dawnej trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, na odcinku Częstochowa-Zawiercie. Są już nowe perony i tory. Roboty wkroczyły w kolejny etap, który realizowany jest przy użyciu najnowocześniejszego sprzętu.

Do robót wprowadzono specjalną maszynę PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej. Wymienia ona tory i podkłady, jest przy tym szybka i precyzyjna. Maszyna PUN  Mechanizacja znacznie przyspiesza prace m.in. na odcinku Myszków - Poraj. PUN ściąga stary tor, a w jego miejsce układa nowe szyny i podkłady. Dzięki zastosowaniu najnowszej techniki robót, skraca się znacznie czas prac, z około trzech miesięcy do zaledwie ośmiu dni. W ten sposób zostanie ułożonych 14 kilometrów nowych torów.

Efektem inwestycji na „Wiedence” będzie m.in. skrócenie czasu przejazdu z Częstochowy do Zawiercia o ok. 10 minut. Od listopada pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach z Zawiercia do Myszkowa. Na tym odcinku podróżni korzystają z wygodnego peronu na stacji Myszków oraz nowych peronów na przystankach Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Na przystanku Myszków Mrzygłód budowane jest przejście podziemne. Nowym torem poruszają się też pociągi między Porajem a Częstochową. Między stacjami są wygodne perony w Korwinowie i Częstochowie Raków. Ponadto w Częstochowie Raków remontowane jest przejście podziemne i zostaną zamontowane windy.

Prace obejmą także przebudowę peronów na przystankach Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin oraz na stacji Poraj. Perony będą wyższe, antypoślizgowe, wyposażone w nowe wiaty, ławki, galoty informacyjne, nagłośnienie i oświetlenie. Bezpieczeństwo zwiększy monitoring. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się łatwo dostaną się na perony dzięki pochylniom. PLK budują też nową nastawnię w stacji Poraj, nowoczesne urządzenia zwiększą poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

W ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie”, wymienionych zostanie 88 km torów i sieci trakcyjnej. Zrewitalizowane będą 34 obiekty inżynieryjne, w tym 20 mostów i 2 wiadukty. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo–drogowych. Pociągi pojadą szybciej - prędkość wzrośnie ze 120 do 160 km/h.

Wartość zadania wynosi 380 mln zł przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na III kwartał 2020 roku.

fot. PKP PLK

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę