W środę, 18 grudnia w Ratuszu Miejskim rozstrzygnięty został konkurs na koncepcje architektoniczną dworca głównego w Częstochowie oraz zagospodarowania jego otoczenia. Jego organizatorem było PKP we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich, PKS-em i władzami Częstochowy.

- Dworzec jako obiekt musi być dostosowany do dzisiejszych realiów i to jest głównym motorem realizacji tej inwestycji. Chcemy stworzyć też przestrzeń, która jest funkcjonalna również w odniesieniu do sąsiadujących działek. Dlatego wybraliśmy formę konkursu architektonicznego, który sprawia, że można stworzyć wiele koncepcji zagospodarowania jednego terenu i wybrać tę najbardziej funkcjonalną - wyjaśnia Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP S.A. - Wyłonienie zwycięskiej koncepcji to pierwszy etap procesu inwestycyjnego. Później odbędą się negocjacje ze zwycięzcą konkursu architektonicznego, które doprowadzą do podpisania umowy na opracowane dokumentacji projektowej. Kolejny krokiem jest przeprowadzenie przebudowy dworca w ramach programu inwestycyjnego na lata 2016-2023 - dodaje.

Na konkurs wpłynęły 23 prace przygotowane przez pracownie architektoniczne. Pierwszą nagrodę otrzymała koncepcja opracowana przez zespół pracowni Top Projekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), NStudio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż).

Realizacja tej koncepcji umożliwi utworzenie centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP także dla pasażerów miejskich linii autobusowych oraz dalekobieżnych i lokalnych linii PKS.

Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mają pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.

Ciekawostką jest to, że w sąsiedztwie nowej bryły zaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły: paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która da wrażenie liniowego ruchu, będącego kwintesencją kolei.

Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, a część rozwiązań komunikacyjnych nawet w pierwszej. Istotnym założeniem przedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej części zachodniej nowego dworca.

Pojawia się także szansa na uporządkowanie pasa drogowego ulicy Orzechowskiego poprzez utworzenie czytelnej zachodniej pierzei nadającej ulicy miejski, przyjazny dla przechodniów charakter.

Dyskusję pokonkursową zaplanowano na 15 stycznia 2020 roku na godz. 12.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę