Jednym z priorytetów największej inwestycji drogowej w Częstochowie, która ma zapewnić bezkolizyjny i bezpieczny przejazd prawie przez całe miasto, jest ograniczenie do minimum koniecznych wycinek drzew.

W ramach inwestycji wartej 179 mln zł i realizowanej według procedury "zaprojektuj i zbuduj" powstała część dotycząca zagospodarowania zieleni. Opracowanie zawiera lokalizację i inwentaryzację wszystkich drzew i krzewów na odcinku pasa drogowego podlegającego przebudowie, w tym 7134 drzewa różnych gatunków oraz 2,49 ha krzewów. Zdaniem Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu obecne rozwiązanie wskazuje na kolizję z 308 drzewami, które należałoby usunąć, a w ich miejsce nasadzić nowe.

Ostateczna liczba drzew i krzewów do wycinki oraz liczba i rodzaj drzew i krzewów nasadzonych będzie przedmiotem Projektu Zagospodarowania Zielenią opracowanego na etapie projektu budowlanego. Powinna być ona zbliżona do powyższego wyliczenia.

- Miastu zależy na tym, by zachować jak największą liczbę rosnących drzew i krzewów. Przy alei Wojska Polskiego będą też oczywiście w zamian wykonane dodatkowe nasadzenia, które nie tylko mają zrekompensować konieczne straty, ale też poprawić estetykę tego terenu - twierdzi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy.

Przypomnijmy, że przebudowa DK-1 na odcinku 5,5 km, w tym dwa nowe dwupoziomowe skrzyżowania, nowa estakada na Rakowie, ścieżki rowerowe, kładki i chodniki – to zakres największej drogowej inwestycji w Częstochowie. Kontrakt na projekt i budowę dofinansowanego z Unii Europejskiej zadania to blisko 179 mln zł.

Projekt  wpisuje się w program Lepsza Komunikacja, w ramach którego jednym z głównych celów jest powiązanie sieci dróg miejskich z węzłami budowanej obwodnicy autostrady A1. DK-1 po przebudowie poprawi komunikację z północnym węzłem autostrady, a oprócz tego pozwoli na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe.

Przebudowa DK-1 jest– obok rozbudowy DW 908 i DK-46 - jednym z trzech kluczowych europejskich projektów drogowych Miasta Częstochowy w obecnym okresie programowania środków unijnych. Efektem przebudowy DK-1 ma być zwiększenie dostępności transportowej miasta, lepsza przepustowość DK-1, poprawa nośności drogi, bezpieczeństwa ruchu i zmniejszenie w Częstochowie uciążliwości wiążących się z nadmiernym ruchem drogowym.

Prace obejmą częstochowską część DK-1 na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km), a także przebudowę głównych skrzyżowań. Na przecięciu DK-1 z ulicami Krakowską-Rejtana oraz z ul. Legionów powstaną bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowania. Całkowicie przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Wzdłuż DK-1 powstaną ścieżki rowerowe, nowe ekrany dźwiękochłonne, wybudowane lub przebudowane zostaną także kładki dla pieszych i chodniki.

Przebudowę alei Wojska Polskiego – DK 1 w Częstochowie konsorcjum częstochowskiego Drog-Budu, firmy Firesta-Fišer i spółki Nowak Mosty z Dąbrowy Górniczej. Prace budowlane będą realizowane w latach 2020-2021.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę