Miasto otworzyło oferty w przetargu na zakup 10 kolejnych autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania dla MPK. Warunkiem jego rozstrzygnięcia jest uzyskanie środków zewnętrznych.
W przetargu wpłynęły trzy oferty. Co ciekawe, najniższa z nich opiewająca na 36 mln 501 tys. 480 zł pochodzi od firmy KARSAN OTOMOTİV SANAYİİ VE TİCARET A.Ş. z tureckiej Bursy. Najdroższą ofertę z kwotą 44 mln 83 tys. 200 zł złożyła z kolei spółka Solaris Bus & Coach.
Przypomnijmy, że Częstochowa stara się o środki zewnętrzne na ten cel z z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Zeroemisyjny transport - zielony transport publiczny”.
- Urząd Miasta ogłosił już przetarg na dostawę autobusów, żeby dotrzymać terminów wskazanych w złożonym projekcie, ale czeka równolegle na rozstrzygnięcie konkursu przez NFOŚiGW (jeżeli częstochowski projekt nie zostanie zakwalifikowany przetarg zostanie unieważniony) - wyjaśniał Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy. - Projekt zakłada ok. 78 proc. dofinansowania do zakupu autobusów wraz z ładowarkami, ale oczywiście są to przymiarki przed poznaniem ewentualnych ofert przetargowych.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych, kompletnych, niskopodłogowych, elektrycznych autobusów miejskich klasy MEGA (EV – Electric Vehicle) wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnymi licencjami, a także 10 stacjonarnych ładowarek o mocy min. 150 kW każda. Przetarg obejmuje również przeprowadzenie szkoleń, dostarczenie dokumentacji, niezbędnych narzędzi i urządzenia diagnostycznego oraz udzielenie wewnętrznej autoryzacji serwisowania i obsługi autobusów ich operatorowi, czyli częstochowskiemu MPK.
Autobusy mają być „przegubowcami” klasy MEGA, długości od 17,5 do 18,5 m, z minimum 105 miejscami dla pasażerów, w tym co najmniej 34 siedzącymi, z uwzględnieniem 12 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi, w tym 4 siedzisk dla osób o obniżonej sprawności ruchowej. Silniki powinny być mocy nie mniejszej niż 230 kW. Pojazdy mają mieć możliwość odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii oraz funkcję ograniczenia prędkości do 70 km/h.