W poniedziałek, 3 czerwca podsumowano wartą 60 mln zł budowę połączenia ul. Korfantego z ul. Bugajską. Inwestycja usprawni skomunikowanie strefy aktywności gospodarczej z DK-46 oraz ułatwi rowerzystom wyjazd w tereny jurajskie.  

Wiadukt kolejowy, wiadukt drogowy, budowa łącznic z DK-46, nowa droga między skwerem Lotników a Bugajską – to główne elementy inwestycji, która jest drogową i rowerową bramą na Jurę. Dzięki niej wyjedziemy na południowy wschód z ominięciem przejazdu kolejowego w ul. Bugajskiej, a tereny dla biznesu zlokalizowane w tej okolicy zostaną lepiej skomunikowane. W efekcie odciążona zostanie też aleja Pokoju. Całość dopełnia energooszczędne oświetlenie uliczne.

Poniedziałkowe spotkanie podsumowujące inwestycję odbyło się w pobliżu wiaduktu kolejowego, wykonanego metodą nasuwania zbudowanego wcześniej obiektu mostowego na przerwę w nasypie kolejowym i technologiczne integrowanie go z infrastrukturą PKP. Metoda ta pozwoliła maksymalnie skrócić przerwę w funkcjonowaniu kolei na trasie Częstochowa-Kielce.

- To połączenie już służy firmom działającym m.in. na terenach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej a także ulokowanym na innych gruntach przemysłowych we wschodniej części miastamówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. To także alternatywna droga wyjazdu w z miasta na DK-46 w kierunku wschodnim dla wszystkich zmotoryzowanych oraz komfortowa trasa dla rowerzystów łącząca się z drogą od strony Olsztyna.   

Nowa ul. Korfantego powinna więc służyć m.in. rozwojowi lokalnej gospodarki a także rekreacji, czyli lepszej, bardziej przyjaznej i bezpiecznej komunikacji.  

Prace związane z drugim, kluczowym etapem budowy ul. Korfantego (kilka lat temu miasto zrealizowało budowę pierwszego odcinka - od ronda Szwejkowskiego do Skweru Lotników) udało się zakończyć kilka miesięcy przed jesiennym terminem zapisanym w umowie wykonawczej.

Dlatego prezydent miasta podziękował firmie Strabag (głównemu wykonawcy inwestycji) za sprawną realizację zadania, a także firmom kooperującym, inżynierowi kontraktu, PKP i Miejskiemu Zarządowi Dróg, odpowiedzialnemu za przygotowanie i prowadzenie inwestycji.

Zakres prac związanych z przedłużeniem ulicy Korfantego obejmował m.in.: budowę drogi łączącej ul. Korfantego z ul. Bugajską o długości 1,8 km od skweru Lotników do ul. Bugajskiej, dwóch łącznic o długościach 197 i 234 m oraz przebudowę drogi krajowej DK-46 na długości 345 m.  W ten zakres weszło: wykonanie konstrukcji jezdni, poboczy, ciągów pieszo-rowerowych, chodników, zatok autobusowych nowej drogi oraz przebudowywanych dróg towarzyszących, w tym niezbędnych łączników i łącznic. Powstał nowy wiadukt kolejowy pod torami relacji Częstochowa–Kielce oraz wiadukt drogowy w ciągu jednej z łącznic nad ciągiem pieszo–rowerowym. Elementami zadania była także budowa odwodnienia oraz przebudowa sieci: wodociągowej i gazowej, budowa pełnego oświetlenia drogowego, przebudowa kanalizacji, budowa kanału technologicznego, infrastruktury przystankowej oraz zagospodarowanie zieleni.

Realizacja zadania kosztowała 60 mln zł, z czego 30 mln zł stanowiło dofinansowanie zdobyte przez miasto z Funduszu Inwestycyjnego Polskiego Ładu, a pozostała kwota została zabezpieczona ze środków własnych miasta.

fot. Łukasz Kolewiński

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę