Dzięki interwencji prezydenta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka i włodarzy sąsiednich gmin Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokona oceny oddziaływania autostrady A1 w zakresie emisji hałasu na odcinku, na którym wcześniej miasto przeprowadziło pomiary.

Na nadmierny poziom hałasu generowany przez nowo wybudowaną Autostradę Bursztynową skarżyli się nie tylko mieszkańcy samej Częstochowy, ale sąsiednich gmin. Przekroczenia norm hałasu w newralgicznych punktach pomiarowych przy autostradzie zostały potwierdzone badaniami natężenia hałasu realizowanymi w celu wykonania Strategicznej Mapy Hałasu dla Miasta Częstochowy. W związku z tym prezydent Krzysztof Matyjaszczyk – razem z innymi samorządowcami z subregionu północnego województwa śląskiego – wielokrotnie występował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskami o przeprowadzenie oceny oddziaływania Autostrady na środowisko w zakresie emisji hałasu i podjęcia stosownych działań ograniczających uciążliwości.

W odpowiedzi na te interwencje GDDKiA przystąpiła do oceny oddziaływania analizowanego odcinka autostrady A1 na środowisko, w szczególności w zakresie emisji hałasu. Analizę w cztery miesiące ma wykonać firma Ekkom z Krakowa za kwotę 208 tys. 485 zł.

Analiza ma na celu określenie rzeczywistego oddziaływania drogi na jakość powietrza oraz oceny skuteczności zastosowanej ochrony terenów zabudowy mieszkaniowej przed hałasem.

- W tym celu zostaną wykonane pomiary stężenia dwutlenku azotu oraz pomiary hałasu. Ponadto zweryfikowane i porównane ze stanem rzeczywistym zostaną założenia i symulacje komputerowe, przedstawione w raporcie do ponownej oceny oddziaływania na środowisko - informuje Marek Prusak, rzecznik prasowy GDDKiA.

Więcej na ten temat tutaj.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę