Wielka przebudowa torowiska w Częstochowie wkrótce wkroczy w kolejny etap. Z początkiem wakacji roboty mają ruszyć na najtrudniejszym odcinku torów tramwajowych w mieście - od Ronda Mickiewicza do alei Jana Pawła II (skrzyżowania z ul. Jasnogórską). Będzie on wykonywany w technologii tzw. zielonego torowiska, pierwszego tego rodzaju w mieście.

Wykonawca prac – konsorcjum, którego liderem jest sopocka firma NDI, zrealizowało i udostępniło do ruchu już dwa odcinki przebudowywanych torów: tzw. odcinek piąty z pętlą na południu Częstochowy, oraz odcinek czwarty przy wyjeździe z zajezdni MPK.

 - Aktualnie na pętli Kiedrzyńska realizujemy roboty torowe polegające na rozbiórce istniejącego torowiska i budowie konstrukcji nowego. W międzyczasie wykonujemy fundamenty pod słupy trakcyjnemówi Łukasz Susło, dyrektor kontraktu z firmy NDI. - Zrealizowaliśmy i udostępniliśmy już dla pasażerów odcinek wraz z pętlą na południu Częstochowy oraz odcinek czwarty przy wyjeździe z zajezdni MPK. Na południu Częstochowy realizujemy dwa odcinki tzw. odcinek pierwszy wraz z pętlą na Fieldorfa oraz odcinek drugi od alei Jana Pawła II do ulicy Kiedrzyńskiej.

Inwestycja jest realizowana na istniejącym stanie układu torowego z podziałem na odcinki, tj.: 1, 2, 3, 4, 5a, 6. Obejmuje wymianę starych elementów torowiska na nowe, ale to też przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej wraz z siecią trakcyjną, sterowaniem, okablowaniem linii tramwajowej, przejazdami kołowymi (samochodowymi) i małą architekturą.

Kontrakt realizowany jest w formule „projektuj i buduj”. Część odcinków jest podzielona na pododcinki, dla których wykonawca musi uzyskać osobne decyzje administracyjne pozwalające na realizacje prac.  Roboty torowe poprzedzone były pracami związanymi z przebudową infrastruktury podziemnej, która kolidowała z inwestycją. Wyzwaniem była i jest praca w ścisłym centrum miasta, tak aby w jak najmniejszym stopniu utrudnić życie mieszkańców Częstochowy.

- Firma NDI i podwykonawcy wykonują gigantyczne prace na terenie miasta, podejmując się tak naprawdę budowy nowej linii tramwajowej w starym śladzie pomiędzy południem i północą miasta mówi Maciej Hasik, rzecznik MZDiT i MPK w Częstochowie. - Dzięki temu możliwe jest wykorzystanie mocy przerobowych innej firmy realizującej kontrakt w ramach tego zadania – bydgoskiej Pesy, która wyprodukuje dla Częstochowy w sumie dziesięć nowoczesnych tramwajów Twist 2.0 - Jest szansa, że kiedy ten największy w historii miasta kontrakt tramwajowy zostanie zrealizowany, to tramwaj przestanie być tylko elementem miejskim, a stanie się modnym, bezpiecznym, komfortowym środkiem lokomocji i że częstochowianie pokochają go na nowo.

Przypomnijmy, że na realizację obu zadań Częstochowa pozyskała 144 mln zł dofinansowania z UE. Łącznie modernizacja torowiska i zakup dziesięciu tramwajów Twist drugiej generacji (jeden jeździ już po Częstochowie) to koszt 204 mln zł. Sama przebudowa linii tramwajowej pochłonie 115 mln zł. Planowana data zakończenie robót to 31 stycznia 2021 roku.

Materiał filmowy z przebiegu prac można obejrzeć tutaj.

fot. mat. prasowe NDI

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę